Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos – Pelastuslaitosten tietoverkkoprojekti II

Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitos hallinnoi 1.1.2015 – 31.12.2016 välisenä aikana Pelastuslaitosten tietoverkko II -projektia. Hankkeen projektipäällikkönä toimi pelastuspäällikkö Jukka Kangasvieri. Projekti oli jatkoa pelastusjohtajien asettamalle tietoverkkoselvitysprojektille (1.6.2013 – 31.12.2014). Projekti kohdistui pelastuslaitosten tietoverkkojen- ja tietoverkkopalvelujen kehittämiseen, käyttöönottoon ja käyttöönoton tukemiseen pelastuslaitoksissa.

Projektin keskeisimpiä näkyviä tuloksia oli julkisen hallinnon turvallisuusverkon työasemien jalkautustyö kaikkiin 22 pelastuslaitokseen. Peruspalvelut eli TUVE-työasemapalvelu (mukaan lukien sähköposti, pikaviestintä, videoneuvottelu, työtilat, käyttäjähallinta) saatiin käyttöön kaikissa pelastuslaitoksissa. Tämä mahdollisti keväällä 2016 myös ERICA-hätäkeskustietojärjestelmän portal-palveluiden käyttämisen pelastuslaitoksilta teknisesti.

Yhteistyö muiden pelastuslaitosten ICT-projektien osalta tiivistyi syksystä 2016 alkaen Pelastuslaitosten yhteisen ICT-hankkeen käynnistymisellä. Tietoverkkoprojekti II toimi koko projektin ajan Pelastuslaitosten tietohallintohankkeiden koordinaatiotyöryhmän eli PTK:n sihteerinä ja vastasi mm. hankkeiden yhteisen ICT-tiedotteen koostamisesta. Tietoverkkoprojekti toimi erityisesti ERICA-asioissa asiantuntijana, koska ERICA oli ensimmäinen tietojärjestelmä, jota pelastuslaitosten oli tarve alkaa käyttämään TUVEsta. Toisena tietojärjestelmänä tuleva KEJO oli myös keskeisesti palvelutuotannon suunnitteluperusteissa mukana.

Tietoverkkoprojekti selvitti kesällä 2016 pelastuslaitosten ICT-palvelutarpeita paloasemilla. Kyselyn tuloksista laadittiin yhteenveto, jota tarkennetaan jatkossa. Kyselyn tuloksia on tarkoitus hyödyntää erityisesti TUVE-palvelujen käyttöönottosuunnittelussa ja maakuntien ICT-palvelujen suunnittelussa. Kyselyn tulokset ja yhteenveto ovat salassa pidettäviä asiakirjoja.

Pelastuslaitosten käyttövaltuushallintaan liittyvistä asioista laadittiin ohjeasiakirja, jota ei projektin aikana vielä hyväksytty. Asiakirjassa esitellään pelastuslaitosten käyttäjien käyttöoikeuksien hallintaan liittyviä prosesseja ja periaatteita, pääsynhallintaa, asiointikorttien käyttöperiaatteita ja eri tietojärjestelmien käyttöoikeuksiin liittyviä asioita. Asiakirja on salassa pidettävä.

Projektipäällikkö toimi myös pelastuslaitosten edustajana valtiovarainministeriön (VM) asettamassa turvallisuusverkon teknisessä jaoksessa, joka toimi hankkeelle tärkeänä verkostona TUVE-tietoverkkoasioihin liittyen sekä väylänä tuoda pelastuslaitosten tarpeita TUVE kehitykseen ja vaikuttaa palvelujen kehittymiseen pelastuslaitosten näkökulmasta. Maakuntauudistuksen käynnistyessä projekti aloitti verkostoitumisen myös maakuntien ICT-asioita käsittelevien tahojen kanssa ja projektipäällikkö oli mukana työryhmissä. Tämä verkostoasiantuntija työskentely jatkuu myös pelastuslaitosten yhteisen ICT-hankkeen kautta.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.