Turun ammattikorkeakoulu Oy – VirPa 2

Hankkeen taustalla on aiempi virtuaalitodellisuusympäristön käytettävyystestauksesta saatu huolestuttava tulos, jossa nuoret pelaajat eivät katsoneet riittävästi paloturvallisuusmerkkejä tai opasteita. Tämä hankkeen päätavoite oli opettaa uudella ja kiinnostavalla tavalla peruskoululaisille, miten tulipalotilanteessa pitää käyttäytyä. Hankkeessa kehitettiin paloturvallisuusaiheinen mobiilipeli, joka opettaa paloturvallisuusmerkit, niiden sijainnin ja tarkoituksen.

Paloturvallisuuspeli Virpa Palomestari kehitettiin, jotta sitä voidaan hyödyntää pelastuslaitosten turvallisuusviestinnässä ja koulujen opetuksessa. Tavoitteena oli lisäksi tuottaa elämyksellinen pelikokemus pelaajien kiinnostuksen varmistamiseksi. Peli suunniteltiin siten, että pelimetriikan analyysilla voidaan saada tietoa pelaajien oppimisesta ja siitä, kuinka paljon pelaajat pelaavat, ja millaisia ratkaisuja he tekevät pelissä. Lisätyn todellisuuden (AR) menetelmiä hyödyntäen pelissä kiinnitetään huomiota erityisesti poistumisturvallisuuteen. Sovellusta voidaan pelata missä tahansa rakennuksessa, jossa on turvakilpiä. Kaksi empiiristä käytettävyys- ja oppimistutkimusta suoritettiin. Ensimmäisessä tutkimuksessa huomattiin, että paloturvallisuusmerkkeihin liittyvät tiedot olivat lisääntyneet pelaamisen jälkeen. Jälkimmäisessä oppimistutkimuksessa varmennettiin pelin arvo opetuksen työvälineenä.

Tutkimuksessa mitattiin pelaamisen kestoa ja peliratkaisuja sekä sitä, kuinka hyvin pelaajat tunnistivat turvallisuuskilvet pelaamisen jälkeen. Päätuloksena oli, että pelaamisen jälkeen pelaajat tunnistivat turvallisuuskilvet selvästi paremmin kuin ennen pelaamista. Lisäksi havaittiin, että neljäsosa pelaajista oli skannannut turvallisuuskilpiä useammassa kuin yhdessä rakennuksessa ja neljäsosa pelaajista jatkoi pelaamista vielä kaksi viikkoa pelaamisen aloittamisesta. Hankkeen lopputuotteena on saatu lisättyyn todellisuuteen perustuva opetuspeli, jota voidaan käyttää turvallisuusviestinnässä ja opetuksessa. Hankkeen aikana on saatu ja julkaistu tuloksia oppimispelien metriikasta ja kiinnostavuudesta. Peli sopii kieliversioidensa vuoksi sovellukseksi myös kansainvälisiin toimintaympäristöihin.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.