Vuonna 2018 Tampereen ammattikorkeakoulussa tartuttiin aiheeseen, joka oli noussut monissa keskusteluissa ja kouluissa esille. Kyse oli koulujen ja laajemminkin koko ympäröivän arkemme paloturvallisuudesta ja siitä, millaiset ovat lastemme valmiudet toimia mm. tulipalon tai vastaavan sattuessa kohdalle.
Kouluille ympäri Suomen tehtiin vierailuja ja teetettiin oppilaille kyselyjä, jotta asiasta saataisiin todennettua ensikäden tietoa. Noin 500 oppilasta vastasi teettämiimme kysymyksiin paloturvallisuuteen liittyen ja näin saimme hyvän kuvan oppilaiden ymmärryksestä ja odotuksista aiheeseen liittyen. Syntyi selkeä kuva siitä, että lisätietoa kaivattiin, jopa osaksi opetusta kouluissa. Näin syntyi ideat pelillisestä lähestymistavasta, jolla saataisiin koulujen oppilaat kiinnostumaan paloturvallisuudesta omassa ympäristössään.
Tampereen ammattikorkeakoulussa suunniteltiin ja toteutettiin Palosuojelurahaston tukemana projekti, joka jakautui kahteen osaan:
- Standardoidut opasteet ja lisätyn todellisuuden kytkeminen osaksi opasteiden informaatiosisältöä
- Fire! VR -peli, virtuaalitodellisuutta hyödyntävä peliratkaisu
Projektin ykkösvaiheessa oli tarkoitus luoda opetuksellinen ympäristö siten, että esimerkiksi koulussa voitaisiin älypuhelimilla vakio-opasteita osoittaen saada esiin opasteen tarkoituksen ja mahdollisia oppimistehtäviä opasteeseen liittyen. Tällaisia opasteita ovat esimerkiksi julkisten rakennusten hätäpoistumistiet osoittavat opasteet sekä tulipalon alkusammutusvälineistön sijainnin osoittavat opasteet. Tältä osin projekti jäi prototyypin asteelle, kun ilmaisia ja teknisesti laadukkaita kehitysympäristöjä ei löytynyt. Projekti tuotti kuitenkin huikeita jatkokehitysideoita ja myös tietoa lisätyn todellisuuden välineistä.
Kakkosvaiheessa kehitettiin virtuaalitodellisuuden keinoin peli, jossa on useita tasoja ja vaihtoehtoja kohdata yllätyksellinen paloturvallisuuteen liittyvä yllätyksellinen tilanne, esimerkkinä roska-astian syttyminen tuleen luokkahuoneessa. Tämä peli saatiin toteutettua tavoitteeseensa eli pelattavaksi peliksi. Myös tämän pelin osalta syntyi paljon jatkoideoita, mikäli rahoitusta jatkokehittämiseen saadaan.