Kuntaliitto Palvelut Oy − SuomiAreena 2018

Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto, Suomen Palopäällystöliitto, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ja sisäministeriö järjestivät yhdessä SuomiAreena-keskustelutilaisuuden. Tilaisuudessa käsiteltiin joitain yleisiä vääriä käsityksiä turvallisuudesta Nou Hätä -kilpailun kaltaisen rastiratakilpailun ohessa, jossa kaksi kolmen hengen joukkuetta ottivat toisistaan mittaa.

Toinen joukkue koottiin poliitikoista, toinen muista julkisuuden henkilöistä. Tilaisuutta juonsi Kirsi Alm-Siira. Tilaisuuden tarkoituksena oli osoittaa turvallisuustaitojen tarpeellisuutta tapahtumalavalla tapahtuvan leikkimielisen kisan merkeissä. Kisaa oli tuomaroimassa Satakunnan
pelastuslaitoksen alueen NouHätä -kilpailun voittajajoukkue.

Turvallisuuden teemaksi määriteltiin Välitän − siksi autan. Tällä haluttiin kuvata sitä, että aidosti muista välittämällä luodaan vahvempaa turvallisuuden tunnetta ja yhteisöllisyyttä. Välittämistä osoitetaan auttamalla tarvittaessa muita.

Tilaisuuteen muodostettiin kaksi joukkuetta, joissa oli kolme henkilöä: poliitikkojen (valtakunnan poliitikot) ja julkkisten (tunnetut julkisuuden henkilöt kuten toimittajat, koomikot, urheilijat jne.) joukkueet. Tuomareiksi otettiin vuoden 2018 valtakunnallisen Nou Hätä -kampanjan Satakunnan voittajajoukkue (noin 14−15 -vuotiaat nuoret). Tuomaroinnissa välitettiin ajatus, että nuoret ovat osa ongelman ratkaisua. Tilaisuudessa pyrittiin murtamaan tunnin session aikana kolme turvallisuuteen liittyvää myyttiä. Murrettavat myytit kartoitettiin talven aikana. SuomiAreena -tilaisuuden kävijämääräksi muodostui 67 000 henkilöä.

Tässä hankkeessa haettiin uutta tapaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen edistämiseksi. Turvallisuuden myytinmurtajaisilla testattiin uutta konseptia tuoda pelastustoimen asioita esille. Toteutustapa koettiin juontajan ja keskustelijoiden suulla innostavaksi ja hyväksi. Tilaisuudesta välittyi rentous pönöttämisen sijaan.

Haasteellisinta on saada paikalle ihmisiä seuraamaan tilaisuutta. Markkinointi nousee tässä merkittävään asemaan. Markkinoinnissa on pyrittävä luoviin ja toimialan ulkopuolella toteutettaviin ratkaisuihin. Perinteisten pelastustoimialan viestintäkanavien rinnalla on syytä pyrkiä sellaisiin kanaviin, joissa suuri yleisö viettää aikaa. Striimaus mahdollistaa toki sen, että tilaisuuden äärelle pääsee jatkossakin. Tätä katselumahdollisuutta kannattaa maksimoida viemällä tietoisuutta eteenpäin.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.