Turun ammattikorkeakoulu Oy − Virtuaalitodellisuus paloturvallisuusviestinnän välineenä

Hankkeessa kehitettiin virtuaalitodellisuuteen perustuva oppimisympäristö ja toteutettiin pelin pilotointi ja käytettävyystutkimus. Hankkeen toteutti Turun ammattikorkeakoulun GameLabin insinööriopiskelijat ja tulevaisuuden teknologioiden asiantuntijat. VirPa-poistumisturvallisuuspeli toteutettiin yhteistyössä pelastusviranomaisten kanssa. Tutkimuksellisesti virtuaaliympäristöjä käsiteltiin yleisinä kokemuksina, oppimisympäristönä, käytettävyystestauksen tuloksina ja savun simuloinnin näkökulmista. Realistinen savun käyttäytyminen on tärkeää tämänkaltaisissa sovelluksissa, sillä savu on suurin yksittäinen vaaratekijä tulipaloissa. Vaarallisuuden vuoksi savun leviämistä on vaikea harjoitella reaalimaailmassa. Raportin tiedot perustuvat lähdeaineiston lisäksi Lassi Niinikorven opinnäytteeseen savun virtausdynamiikasta.

Tutkijat toteavat, että virtuaaliympäristöllä oppiminen on motivoivaa ja sillä saadaan kuvattua tulipaloa ja erityisesti savun leviämistä realistisesti. Tutkijat suhtautuvat varauksellisesti paloturvallisuuteen liittyvien VR-ympäristöjen tuottamista pienille lapsille, sillä teknisten laitevaatimusten lisäksi virtuaaliympäristö edellyttää tasapainoaistin kehittyneisyyttä ja ymmärrystä reaali- ja virtuaalimaailman eroista. Sen sijaan väline soveltuu hyvin nuorten ja aikuisten käyttöön sekä erityisesti pelastustoimen kalliiden tai vaikeiden simulaatioharjoitusten toteuttamiseen. Virtuaalitodellisuuden oppimisympäristöillä erityisesti taitoja voidaan toteuttaa mieleen palauttavana harjoituksena edullisesti.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.