Arjen turvallisuus puhuttaa, on kyse sitten koulusta, kodista tai mistä paikasta tahansa. Arjen turvallisuudessa yksi keskeinen turvallisuustekijä on paloturvallisuus. Myös koulujen ja koululaisten turvallisuus on ollut esillä monin eri tavoin viime vuosina. Jotta asia olisi erityisen monitahoinen, myös koululaisten halu tietää ja tunnistaa turvallisuuteen liittyviä seikkoja on haaste jo sinänsä. Jollakin tavoin tämä kiinnostus täytyisi saada herätettyä.
Näiden asioiden ympärillä alkoi vuonna 2017 innovointi, jossa tavoitteena oli kehittää koulujen paloturvallisuusopetukseen palveluita. Tavoite oli kehittää koululaisia motivoivia sisältöjä ja sisältöjä, jotka sopivat turvallisuuskasvatuksen opetukseen. Tästä syystä alusta alkaen teknologian hyödyntäminen oli innovoinnin keskiössä. Aluksi mietittiin ratkaisuja, joissa virtuaalitodellisuutta voisi hyödyntää, mutta melko pian virtuaalitodellisuuden perustuvat ratkaisut jäivät taka-alalle, sillä kouluilla ei tällaisten ratkaisujen hyödyntämiseen ole tällä hetkellä kattavasti teknisiä ja taloudellisia valmiuksia. Innovoinnin kautta syntyi ratkaisu, jossa ehdotus ja suositus oli se, että lisätty todellisuus ja oppilaiden omat älypuhelimet olivat yhdistelmä, joiden hyödyntämiseen pyrittäisiin.
Turvallisuuskasvatuksen opetussisältöjä lähdettäisiin kehittämään olemassa olevalla ja tarpeeksi kehittyneellä teknologialla, joka myös motivoisi oppijoita. Kokeilujen jälkeen suositeltiin opetussisältöjen tekemistä hyödyntämällä lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia ja pelillisin keinoin. Myös kouluilta tuli asiasta positiivista palautetta.
Tästä syystä aiheen ympäriltä on myöhemmin muodostettu kehittämisverkosto, jonka yhteistyönä on tehty rahoitushakemus Palosuojelurahastolle.
Kouluilla on tarve turvallisuuskasvatuksen opetuksen kehittämiseen ja teknologia mahdollistaa mielekkäät ja oppijoita motivoivat tavat lähestyä tätä hyvin tärkeää asiaa. Projektin toteutus on vain rahoituksesta kiinni.