Pelastusopiston Palontutkinnan oppimateriaalihankkeen tavoitteet olivat palontutkijan opintopolun sekä palontutkinnassa käytettävän oppimateriaalin uudistaminen, sähköisen oppimateriaalin tuottaminen palontutkinnan perusopintoihin ja täydennyskoulutukseen, sekä oppimateriaalin käytettävyyden suunnittelu hankkeen valmistuttua.
Hankkeen lopputuloksena syntyi palontutkijoiden ammattitaidon kehittämiseksi Palontutkijan opintopolku. Opintopolku on suunniteltu täydennyskoulutukseen ja sitä voidaan soveltavin osin käyttää myös tutkinto-opetuksessa. Hankkeen tuotoksena tehtiin Pelastusopiston Moodle-oppimisalustalle Palontutkijan opintopolku taso 1 ja Palontutkijan opintopolku taso 2 -verkkokurssit. Verkkokurssien ohella opintopolku sisältää osallistumisen olemassa olevaan lähiopetukseen: Pelastusopiston palontutkinnan perus- ja jatkokursseille tai Poliisiammattikorkeakoulun tuhotyörikosten tutkintakurssille. Tason 1 laajuus on noin 135 tuntia ja taso 2 noin 80 tuntia. Opintopisteiksi muutettuna taso 1 on laajuudeltaan 5 OP ja taso 2 on 3 OP. Kurssit on tarkoitettu dynaamisiksi, eli niiden kehittäminen edelleen on tärkeää.
Opintokokonaisuudet ovat Pelastusopiston Moodlessa, jonne hakeudutaan muun täydennyskoulutuksen tapaan ilmoittautumalla kurssille. Kursseja markkinoidaan Pelastusopiston viestintäsuunnitelman mukaisesti.
Opintojen suunnittelussa on sovellettu konstruktivistista oppimiskäsitystä. Oppimista on ajateltu jo ammatissa olevan henkilön prosessina, jossa hän rakentaa uutta tietoa olemassa olevan päälle ja sitä kautta kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Verkko-opinnoissa annetaan teoriatietoja, mutta varsinainen oppiminen tapahtuu opiskelijan sisäisenä prosessina harjoitusten, tehtävien ja vuorovaikutuksen kautta. Oppiminen on siten opiskelijan oman toiminnan tulosta. Sosiaalinen vuorovaikutus tuutoriin edesauttaa oppimista.
Hankkeen tuottamat opintokokonaisuudet eli oppikurssit Palontutkijan opintopolku taso 1 ja Palontutkijan opintopolku taso 2 strukturoivat palontutkinnan koulutusta yhdenmukaisilla materiaaleilla ja oppimisympäristöllä. Oppimateriaali on suhteutettu henkilön työnkuvaan, tutkinnan tasoille 1 ja 2.
Hankkeen tuotos mahdollistaa itsenäisen ja työpaikan aikatauluihin sovitettavan opiskelun verkossa, ja siinä suunniteltu tuutorointimenettely lisää yhteistyötä, hiljaisen tiedon ja hyvien käytänteiden siirtymistä pelastuslaitosten sisällä ja myös pelastuslaitosten tai yhteistyöryhmien välillä.
Hankkeen tuotos lisää Pelastusopiston ja pelastuslaitosten yhteistyötä ja edistää palontutkinnan koulutuksen suunnitelmallista kehittämistä jatkossa. Se myös tähtää parantamaan palontutkinnan laatua ja tutkinnan tulosten hyödyntämistä koko pelastustoimessa ja myös koko valtakunnallisessa moniammatillisessa turvallisuustyössä. Koko alan kehittyminen ja yhtenäistyminen on myös pelastustoimen etu.