HALI 2.0 projektin tarkoituksena oli luoda hälytysajoneuvojen etuuspilotti kohti valtakunnallista järjestelmää. Pilotti toteutettiin Oulussa kymmeneen liikennevaloristeykseen. Pilotissa testattiin HALI 2.0 hälytysajoneuvojen ajoneuvolaitteita sekä HALI 2.0 ohjausta Erillisverkkojen palvelinsalista liikennevalokojeille. Nykyinen HALI 1.0-palvelin sijaitsee Oulun kaupungin omistaman yrityksen palvelinsalissa.
Liikennevaloihin ohjelmoitiin hybridiohjelmointi tukemaan sekä HALI 1.0 että HALI 2.0 järjestelmiä. Pilotissa testattiin erilaista ajoneuvolaitteita, joista osa osoittautui testissä epäkelvoksi. Tämän seurauksena todettiin, että ajoneuvolaitteille tulee tehdä HALI-järjestelmän hyväksyntätestaus ennen ajoneuvolaitehankintoja.
Pilotin tulos itse etuuspyyntöjen toteutumisen osalta oli toivottu. Testissä HALI 2.0: n pyyntöviivettä verrattiin HALI 1.0:n vastaavaan. HALI 2.0 järjestelmä antoi pääsääntöisesti hälytysajoneuvopyynnön liikennevalokojeelle HALI 1.0:aa aikaisemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä nopeampaa etuuden saamista ja sitä kautta pelastusaikojen nopeutumista ja liikenneturvallisuuden parantumista.
Ensimmäisen kymmenen risteyksen osalta hyväksytysti onnistuneen testin jälkeen loputkin Oulu-Koillismaan ja Jokilaakson pelastuslaitosten alueen liikennevaloristeykset ohjelmoitiin tukemaan sekä HALI 1.0: aa että HALI 2.0: aa. Hybridiohjelmoinnin hyötynä saavutetaan se, että siirtyminen HALI 2.0 järjestelmään ei aiheuta katkoja hälytysajoneuvoetuuksissa, molempien järjestelmien toimiessa yhtäaikaisesti. Yhteistyössä Poliisin kanssa testattiin myös ajoneuvolaitteiden toimivuutta.

Oulun HALI 2.0 -pilotoinnin onnistumisen myötä Kouvolan kaupunki kiinnostui asiasta ja pilotoi muutamaa liikennevaloliittymää HALI 2.0 –järjestelmällä ja lisää loputkin liittymänsä järjestelmään vuoden 2020 aikana. Vuonna 2020 järjestelmää aikovat lisäksi pilotoida mm. Vantaa, Lahti ja Kokkola. Helsingin kaupunki pilotoi järjestelmää muista kaupungeista poiketen aluksi sisäisenä pilottinaan, jossa palvelin sijaitsee Helsingin kaupungilla.
Oulussa pilotin jälkeen oli tarkoitus siirtyä tuotantovaiheeseen. Tuotantovaiheeseen siirtymisen edellytyksenä Oulun kaupungin osalta on palveluntarjoajien sopimusten valmistuminen, mikä ei ole edennyt ennakoidussa aikataulussa. Lisäksi Erillisverkkojen tarjoamassa mobiiliyhteydessä ilmenneet luotettavuusongelmat pitää ratkaista ennen siirtymistä HALI 2.0 järjestelmään. Tuotantovaiheeseen siirtyminen tulee edellä mainituista syistä johtuen siis hieman viivästymään.