Hanke oli jatkohanke Pelastusopiston Mobituvi-hankkeelle (Kohti tuloksellisempaa turvallisuusviestintää), jossa tutkimuksen avulla selvitettiin alakouluikäisten ja heidän opettajiensa näkemyksiä turvallisuuskasvatuksesta sekä mobiilipelien käyttämisestä sen välineenä. Hankkeen tavoitteena oli saada aikaisemmassa hankkeessa valmistunut mobiilipelin demoversio kehitettyä täysveriseksi mobiilipeliksi, jonka avulla voidaan hyödyntää kaikki pelillistämisen ja pelaajan henkilökohtaisen sitouttamisen keinot, mitä mobiilipelaaminen tarjoaa ja näin tehdä turvallisuusaiheisesta turvallisuuspelistä kokonaisvaltaisempi oppimiskokemus.
Aikaisemmassa hankkeessa tuotettu demoversio rakennettiin periaatteella, että pelin ydintoiminto eli poistumisturvallisuuden harjoitteleminen on pelissä mahdollista siten, kun se lopullisessakin pelissä tulisi olemaan. Näin ollen demoversiolla on mahdollista pelata peliä nimenomaan harjoittelumielessä ohjatuissa tilaisuuksissa. Pelit ovat kuitenkin paljon muutakin kuin vain ydinsuoritusta ja kaikki nämä ominaisuudet jäivät hankkeen resurssien puitteissa toteuttamatta. Interaktiivinen käyttöliittymä, pelin ja pelaajan eteneminen, uudet pelihahmot, pelihahmon muokkaus ja -kehitys sekä useammat ja lisähaastetta tarjoavat kentät ovat osa niistä ominaisuuksista, jotka tekevät pelistä houkuttelevat ja koukuttavan kokemuksen. Houkuttavuuden ja koukuttavuuden avulla lapset innostuvat pelistä enemmän ja toimivat pelin lähettiläinä viemään tietoa siitä eteenpäin kaveripiireilleen.
Maksuton ja mainosvapaa peli on ehdoton edellytys sille, että opetuspeli voi päästä laajamittaiseen levitykseen koulumaailmassa. Lisäksi pelastuslaitosten ja yhteistyökumppaneiden on helpompi suositella peliä, joka on rakennettu noudattamaan nimenomaan heidän koulutustarpeitaan. Hanke tuottaa tietoa myös alan koulutuksen kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena on syventää paitsi pelastuslaitosten keskinäistä yhteistyötä, myös yhteistyötä niin ministeriöiden, kumppanuusverkoston, muiden päättäjien ja alan verkostojen sekä oppilaitosten kanssa turvallisuusviestinnän menetelmien kehittämisessä.
Hankkeessa tuotettiin täysversio pelisovelluksesta, jota voidaan käyttää valtakunnallisesti turvallisuusopetuksen tukena. Pelin avulla pelastuslaitokset sekä koulut saavat uuden työkalun käyttöönsä lasten turvallisuuskasvatuksessa. Vapaassa levityksessä oleva peli on kaikkien saatavilla ja mahdollisuus pelata kotona tai koulussa ajasta ja paikasta riippumatta. Peli rakennettiin täysin uusiksi puhtaalta pöydältä mutta kuitenkin noudattaen demosta saatuja oppeja. Lasten kanssa tehtyjä pelisuunnittelu-työpajoja käytettiin hyväksi sisällöntuotannossa ja kaikki pelin hahmot ja kentät ovat itseasiassa lasten keksimiä aiheita. Kaikki suunnitellut ominaisuudet eivät kuitenkaan päätyneet peliin vaan käytettävyys ja saavutettavuus ajoivat monien suunnittelupäätösten yli lopullisessa versiossa. Lopputulos on sopivan mittainen, kiinnostava, sopivan haastava mutta myös tarpeeksi helppo peli lapsille tutustua poistumisturvallisuuteen pelihahmojen kautta.
Hankkeessa tuotettiin myös peliä tukeva nettisivusto, jossa pelistä löytyy tarkempaa tietoa sekä apuvälineitä opettajille. Tämän lisäksi nettisivustolta löytyy Pelastusposse-puuhakirja, joka sopii täydentävästi pelin luomaan Pelastusposse-maailmaan syventämään lasten osaamista turvallisuusasioissa.