Janne Leinonen – Pelastusposse 2.0 – paloturvallisuusaiheinen digitaalinen pelinovelli lapsille

Kuvakaappaus Pelastusposse-mobiilipelistä, jossa kaksi nallennäköistä eläinhahmoa keskustelevat talon sisälle menemisestä. Takana näkyy talo.

Pelastusposse 2.0:n tavoitteena oli kehittää Android-mobiilipeli, joka opettaa lapsille kodin turvallisuutta hauskalla ja interaktiivisella tavalla. Peli hyödyntää tuttuja Pelastusposse-eläinhahmoja, mikä tekee turvallisuusaiheista lähestyttävämpiä nuorille pelaajille. Projektin vaiheet sisälsivät pelimoottorin toteuttamisen, tarinan ja graafisen sisällön luomisen, pelin testaamisen sekä sen julkaisemisen Play-sovelluskaupassa.

Kohderyhmänä olivat erityisesti alle 10-vuotiaat lapset, mutta peli soveltuu myös vanhemmille lapsille ja aikuisille. Pelin toteutustapa mahdollistaa interaktiivisen tarinankerronnan, ja valmiin pelin kehittämisen jälkeen on helpompi luoda lisää sisältöä tuleviin projekteihin. Loppuraportti analysoi projektin toteutusta, saavutettuja tuloksia ja hankkeen onnistumista, ja se toimii perustana mahdollisille jatkokehityshankkeille.

Projektin taustalla oli Aino Harisen hanke, joka tutki mobiilipelien käyttöä lasten turvallisuuskasvatuksessa. Aiemmasta kokemuksesta ja lasten kanssa tuotetuista ideoista syntyi Pelastusposse-tuoteperhe, joka tähtää lasten turvallisuustietoisuuden lisäämiseen. Pelastusposse 2.0 kehityksessä otettiin huomioon digitaalisen oppimisen trendi ja pelillistämisen tehokkuus.

Hankkeessa toteutettiin monivaiheinen prosessi, joka sisälsi suunnittelua, konseptointia, pelinkehitystä, testausta ja viimeistelyä. Pelinkehitys tapahtui Unity-alustalla, mikä mahdollistaa erilaisten versioiden luomisen. Pelin tarina rakentuu kodin turvallisuuden ympärille, ja sisältö perustuu olemassa olevaan materiaaliin, kuten Pirkanmaan pelastuslaitoksen Tulikettu-materiaaliin.

Tulokset ja pohdinta

Testausvaiheessa peli sai positiivista palautetta lapsilta, jotka arvostivat sen helppokäyttöisyyttä ja visuaalisuutta. Pelin julkaisu tapahtui elokuussa suljetun testauksen jälkeen, ja sen käyttäjämääriä seurataan aktiivisesti.

Tulokset osoittavat hankkeen onnistuneen tavoitteissaan: valmis peli on julkaistu, oppimistuloksia on saavutettu ja mobiilipelien kehittämisessä on saavutettu uusia taitoja. Pelin rakenne mahdollistaa sisällön päivittämisen ja laajentamisen tulevaisuudessa, ja suunnitelmia muiden kieliversioiden ja alustoiden kehittämiseksi on myös tunnistettu.

Pelastusposse 2.0 -hanke on tärkeä askel lasten turvallisuuskasvatuksessa, ja visuaalinen novelli tarjoaa uudenlaisen tavan opettaa turvallisuusasioita. Tulevaisuudessa hanketta voitaisiin laajentaa erilaisten minipelien muodossa, jotka käsittelevät erilaisia turvallisuusteemoja, mikä tekee oppimisesta entistä mielekkäämpää ja osallistavampaa.

Peli ladattavissa Android-laitteille osoitteesta: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Lucasoft.Pelastuspossenovel

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.