SPEK ry – Paloturvallisuusviikko 2021

Kuva Paloturvallisuusviikon Päivä Paloasemalla -tapahtumasta Haagassa vuonna 2021. Kuvassa kaksi lasta, joilla on suojavaatteet päällä. Lapset sammuttavat letkulla palavaa tynnyriä.

Paloturvallisuusviikkoa vietettiin 27.11.–3.12.2021. Kampanja koostui monikanavaisesta viestinnästä, hybridimallisena toteutetusta Päivä Paloasemalla -tapahtumasta ja Palovaroitinpäivästä. Paloturvallisuusviikon teemana oli ikäihmisten kodin paloturvallisuudesta huolehtiminen. Sloganina oli ”Huolehditaan jokaisen koti paloturvalliseksi” ja sometunnisteena #PaloHallussa. Keskeisimmät kohderyhmät olivat työikäiset ihmiset ja ikäihmisten parissa työskentelevät, joita kampanjaviestinnällä kannustettiin kiinnittämään huomiota läheisten paloturvallisuuteen.

Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö. Ohjausryhmässä olivat pelastuslaitokset, pelastusliitot, sisäministeriö, EHYT ry, Kirkkohallituksen Diakonia ja sielunhoito, Suomen Kiinteistöliitto, Suomen Omakotiliitto, Suomen Palopäällystöliitto, Nuohousalan Keskusliitto, Vanhustyön keskusliitto sekä Valli ry. Paloturvallisuusviikon rahoitti Palosuojelurahasto.

Paloturvallisuusviikon maksettu kampanjointi rakennettiin television, sosiaalisen median ja internetmainonnan varaan. Kampanjaa varten tuotettiin pidempiä mainosspotteja sosiaaliseen mediaan ja televisioon. Niissä esiintyivät kampanjan keulakuvat yhdessä läheisen ikäihmisen kanssa. MTV3-kanavalla kampanja näkyi 25.11.–1.12. MTV3 valittiin kanavaksi sopivimman katsojaprofiilin takia. Televisiokampanja tavoitti yli 8 miljoonaa kontaktia. Digitaalisessa mediassa tavoitettiin yli 23 miljoonaa kontaktia.

Päivää Paloasemalla vietettiin hybridimallilla eli sekä live- että virtuaalitapahtumana. 340 paloasemaa ilmoittautui tapahtumanjärjestäjäksi, mutta juuri ennen Paloturvallisuusviikkoa pahentunut koronatilanne aiheutti sen, että lopulta paloasemia oli avoinna 140. Tapahtumissa kävi yhteensä 100 000 kävijää, joista 60 000 virtuaalitapahtumassa ja 40 000 livetapahtumissa. Tapahtuman järjestäneet paloasemat arvioivat tapahtuman onnistuneen hyvin (keskiarvo 4,2 asteikolla 1–5). Kävijäkyselyssä vastaajat antoivat livetapahtumalle arvosanaksi 4,5 ja virtuaalitapahtumalle 4,4. Perheiden arvioidessa tapahtuman vaikutusta omaan turvallisuuskäyttäytymiseen keskiarvoksi muodostui 3,9 livetapahtumissa ja 4,0 virtuaalitapahtumassa.

Palovaroitinpäivää vietettiin 1.12. Sitä tuotiin esiin palovaroittimien huoltopäivänä, jolloin vaihdetaan paristoja tai koko palovaroitin uuteen. Edellisten kahden vuoden tapaan vuonna 2021 jaettiin palovaroittimia vähävaraisille.

Aula Researchin tekemän kyselytutkimuksen mukaan 45 % vastaajista oli huomannut Paloturvallisuusviikon viestintää. Vastaava luku oli 32 % vuonna 2020 ja 36 % vuonna 2019. Vastaajat muistivat Paloturvallisuusviikosta erityisesti paloturvallisuuden yleensä sekä palovaroittimien merkityksen.

Kampanja aktivoi ihmisiä. 22 % viikon huomanneista teki paloturvallisuutta lisääviä toimenpiteitä, kun vastaavasti näin teki 14 % vuonna 2020 ja 10 % vuonna 2019. Konkreettisiin toimiin Paloturvallisuusviikon innoittamana ryhtyneet kertoivat esim. varmistaneensa palovaroittimien toiminnan asunnossaan. Jos kyselytutkimuksen tuloksen suhteuttaa koko väestöön, Paloturvallisuusviikolla tehtiin yli puoli miljoonaa turvallisuustekoa.

Paloturvallisuusviikon huomanneiden käyttäytyminen ja asenteet poikkeavat selvästi niistä, jotka eivät ole huomanneet Paloturvallisuusviikkoa. 89 % Paloturvallisuusviikon huomanneista kertoo kiinnittävänsä jokseenkin tai erittäin paljon huomiota paloturvallisuuteen, muiden kohdalla vastaava osuus on vain 68 %. Huomionarvoista on se, että niiden ihmisten osuus, jotka kiinnittävät huomiota paloturvallisuuteen erittäin paljon, on kasvanut tasaisesti.

Hankkeeseen haettiin Palosuojelurahastolta avustusta 515 000 euroa ja saatiin 464 000 euroa. Paloturvallisuusviikon kokonaistalous toteutui suunnitellusti: hankkeen kokonaiskulut olivat 464 867 euroa.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.