Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö – NouHätä! Pelastustietoa kahdeksasluokkalaisille 2016

Kuvassa on liikenneonnettomuusrasti Kuopion torilla. Kuvassa näkyy auto, kuski, autoon törmännyt pyörä ja kyljellään oleva henkilö, joiden ympärillä tehtävää ratkaisevat kolme kilpailijaa.

NouHätä! -kampanjassa oli vuonna 2016 mukana tasan 500 yläkoulua, joissa turvallisuusopetusta sai noin 40 000 oppilasta. Osallistujia ja kouluja oli eniten kautta aikain, vaikka yläkoulujen määrä on vähentynyt ja ikäryhmät pienentyneet.

Kampanjan ohjausryhmään kuuluvat SPEK, opetushallitus, sisäministeriö, Pelastusopisto, pelastuslaitokset, pelastusliitot, koulut ja Suomen Palopäällystöliitto. Mainostoimistona jatkoi Huvila ja yritysyhteistyökumppanina LähiTapiola. Kampanjan ohjausryhmä on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2020 kaikki suomalaiset kahdeksasluokkalaiset saavat NouHätä!-opetusta.

Vuosi 2016 oli kahdeskymmenes NouHätä!-vuosi. Juhlavuosi näkyi kaikissa vuoden toiminnoissa. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimi juhlavuoden suojelijana. Oppimateriaalipankki kampanjan internet-sivuilla uudistettiin ajanmukaiseksi. Loppukilpailujen taito-osuus kilpailtiin näyttävästi Kuopion torilla. Vuoden 2020 tavoitteen saavuttamiseksi järjestettiin loppusyksyllä 2015 rekrytointikiertue. Varsinais-Suomessa pilotoitiin tutorointimallia, jossa palokuntanuoret opastavat turvallisuustaitoja koululaisille.

Oppimateriaalipankki nouhata.fi-sivustolla uudistettiin kokonaan. Kouluttajille ja opettajille on oma pakettinsa, koululaisille omansa. Uusi materiaali koostuu teoriatiedoista, joihin sisältyy verkko-oppimisympäristö tehtävineen. Materiaalit ovat suomeksi ja ruotsiksi.

Nettisivuille www.nouhata.fi päivitettiin säännöllisesti ajankohtaista tietoa kampanjasta.

Sosiaalisessa mediassa kampanja on hyvin aktiivinen. Erityisesti maininnan ansaitsee Instagram. Siinä kampanjalla oli seuraajia kauden loppuessa 13.300, mikä on Suomen mittakaavassa epäkaupalliselle kampanjalle erittäin suuri määrä. YouTube -sivun ja videoiden suosio jatkui. NouHädän omat sekä Biisonimafian ja Jontte Valosaaren kanssa tehdyt videot keräsivät vuoden aikana yli miljoona katselukertaa.

Kampanjan asioista tiedotettiin yhteistyökumppaneita säännöllisesti sähköpostitse.

Yläkouluille lähetettiin sähköinen kirje Opetushallituksen kautta. Opettajalehdessä ja Pelastustiedossa oli ilmoitus. SPEKistä lähetettiin neljä mediatiedotetta NouHätä!-kampanjasta ja -kilpailuista.

NouHätä! -kilpailut järjestettiin perinteisesti kolmella tasolla. Loppukilpailu on samalla 20-vuotisjuhlan päätapahtuma. Kuopion torille loppukisaa seuraamaan kerääntyi tavallista suurempi määrä kutsuvieraita. Pelastusylijohtaja Esko Koskinen, pelastuslaitosten edustajat ja Palosuojelurahaston henkilöstö olivat läsnä, osa heistä erilaisissa rooleissakin loppukilpailussa. Tapahtuman elävyyttä lisäsivät julkkisjuontaja Viivi Pumpanen ja Biisonimafian edesottamukset.

Kampanjan päärahoittajana on aina toiminut Palosuojelurahasto. Hankeavustuksen turvin toteutettiin koordinointi SPEKissä, viestintä sekä valtaosa materiaaleista. Myönnetystä avustuksesta jäi käyttämättä noin 32 000 euroa, koska osasta toimintoja ei koitunut kuluja suunnitelmien mukaista määrää. Myös henkilöstökuluja jäi toteutumatta.

Pelastuslaitokset toteuttivat NouHätä!-kampanjaa noin 1100 henkilötyöpäivän työpanoksella ja 230.000 euron arvosta. NouHätä!-yhteyshenkilöille järjestettiin Pelastusalan neuvottelupäivät Silja Serenadella joulukuussa.

Toimintojensa suhteen vuoden 2016 NouHätä!-kampanja toteutui suunnitellusti.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.