NouHätä!-kampanja järjestettiin 26. kerran lukuvuonna 2021-2022. Kampanjan toteutti Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä pelastuslaitosten, koulujen, Opetushallituksen, sisäministeriön, Pelastusopiston, pelastusliittojen ja Suomen Palopäällystöliiton kanssa.
NouHätä!-kampanjan tavoitteena on kehittää suomalaista turvallisuuskulttuuria varmistamalla paloturvallisuuskasvatuksen toteutuminen yläkouluissa. Tavoitteisiin pyritään pääsemään tarjoamalla tasalaatuisia turvallisuusopetusmateriaaleja koulujen ja pelastustoimen käyttöön ja tavoittamalla kaikki kahdeksasluokkalaiset. Hankekaudelle 2022 oli asetettu tavoite koulujen 100 % osallistumisaktiivisuudesta.
Lukuvuonna 2021–2022 kampanjaan osallistui 549 koulua, joka on noin 72 % Suomen yläkouluista ja kolmanneksi eniten kampanjan historiassa. Kouluja osallistui edelliskauteen verrattuna 24 kpl enemmän. Kampanja tavoitti 47 197 oppilasta, joka on 77 % ikäluokasta. Kampanjan elinkaaren aikana NouHätä! on tavoittanut yli 850 000 yläkoululaista. Kolmella pelastustoimen alueella päästiin täyteen sataan prosenttiin. NouHätä! on yksi Suomen suurimmista yhdelle peruskoulun ikäryhmälle vuosittain toteutettavista kampanjoista.
Kampanjan opetusmateriaalien kehitystyö on jatkuva prosessi. Materiaaleja tarkastellaan perusopetuksen opetussuunnitelmien näkökulmasta, jotta kouluille voidaan taata opetukseen sopivat materiaalit. Kampanjakaudella oppimateriaalien sisältöjä täsmennettiin ja samalla valmisteltiin isompaa kokonaisuudistusta tulevalle kampanjakaudelle.
NouHätä!-lähettilästoiminnalla on tärkeä rooli erityisesti pelastuslaitosten aktivoimisessa. Lähettilästoiminnalla tuetaan myös muuta alueellista toimintaa ja yhteistyötä pelastustoimen ja koulujen välillä. NouHätä!-lähettilästoiminta jatkui edellisten vuosien tapaan. Lähettiläs tapasi kaikkien pelastuslaitosten yhteyshenkilöt kaksi kertaa kampanjakauden aikana.
NouHätä!-kilpailut toteutettiin kampanjakaudella kokonaan digitaalisesti. Digitaalinen kilpailukokonaisuus toteutettiin kolmivaiheisena joukkuekilpailuna. Digitaaliseen alkukarsintakilpailuun osallistui 8 625 oppilasta 2 875 joukkueesta, joka on lähes 50 % enemmän, kuin vuotta aiemmin. Kilpailut keräsivät ennätysmäärän osallistujia. Loppukilpailuun osallistui jokaisen pelastustoimialueen paras joukkue. Vuoden 2022 NouHätä!-mestaruus meni Keski-Suomen pelastuslaitoksen alueelle Äänekoskelle Koulunmäen yhtenäiskoulun joukkueelle.
Kampanjakauden viestinnällisenä teemana näkyi muutamalta viime kaudelta tuttu ”Vaihda moodia”. Pelastuslaitoksille ja kouluille viestittiin pääasiassa suoraan sähköpostein ja uutiskirjein. Nuorille viestittiin pääasiassa sosiaalisen median kanavien kautta ja koulujen välityksellä. Verkkosivuilla julkaistiin kampanjan ajankohtaisia uutisia. Kampanjan viestinnän osalta erityisesti sosiaalisen median hallinnoinnissa tehtiin yhteistyötä mainostoimisto Revoltti Oy:n kanssa. Kampanjakauden aikana tehtiin yhteistyötä kolmen sosiaalisen median vaikuttajan kanssa. Vaikuttajina olivat Daniel Ahola (@danielaleksis), Rodanny Kennah (@proxyrod) sekä Jennifer Käld (@jennifererica).
Kampanjan lyhyen aikavälin vaikutuksia ja vaikuttavuutta seurataan pelastustoimelle ja kouluille toteutettavilla kyselyillä. Pelastustoimelle tehdyn kyselyn perusteella voidaan sanoa, että pelastuslaitosten ja -liittojen toimijat ovat kampanjan toteutustapaan tyytyväisiä. Opettajien kyselyn perusteella opettajat ovat erittäin tyytyväisiä kampanjan toteutukseen.
