SPEK ry – NouHätä!2020

NouHätä!-kampanjassa oli mukana 568 yläkoulua, joissa turvallisuusopetusta sai noin 47 000 oppilasta. NouHätä! on suurin yhdelle peruskoulun ikäryhmälle vuosittain toteutettavista kampanjoista. Kampanja toimii osassa pelastustoimen alueita ympärivuotisena turvallisuusviestinnän muotona.

NouHätä!-kampanjan vaikuttavuustavoitteena on lisätä nuorten turvallisuusmyönteisyyttä, -tietoja ja -taitoja sekä parantaa nuorten kykyä huomata riskikäyttäytymistä. Tavoitteeksi on määritelty myös se, että pelastuslaitokset toteuttavat kampanjaa hyvänä kouluyhteistyönä ja että koulut osallistuvat kampanjaan ja sisällyttävät sen kahdeksansien luokkien opetussuunnitelmaansa.

Kampanjan ohjausryhmässä ovat edustettuina SPEK, opetushallitus, sisäministeriö, Pelastusopisto, pelastuslaitokset, pelastusliitot, koulut, Suomen Nuorisovaltuustojen liitto ja Suomen Palopäällystöliitto. Ryhmä kokoontui kampanjakaudella seitsemän kertaa.

NouHädän oppimateriaalien uudistamistyö saatiin kampanjakauden aikana valmiiksi. Opetusmateriaalien muokkaaminen peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden mukaiseksi viimeisteltiin. Oppimateriaalin laadullinen kehittäminen oli painopiste kampanjakaudella 2019–2020. Materiaali toimii oppimisympäristönä teoriatietoineen, tehtävineen ja opetusvideoineen. Materiaalit on toteutettu osittain jo opettajille tuttuja teknologioita käyttäen mm. H5P-pohjaisina tehtävinä.

Kampanjan ohjausryhmä oli asettanut tavoitteeksi, että kaudella 2019–2020 kaikki suomalaiset kahdeksasluokkalaiset saavat NouHätä! turvallisuusopetusta. Tätä tavoitetta tukeva rekrytointikiertue järjestettiin viidennen kerran. NouHätä!-lähettiläs tapasi pelastustoimen NouHätää toteuttavaa henkilöstöä ja opetustoimen edustajia. Lähettilästoimintaa ei voitu viedä kokonaisuudessaan loppuun asti koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten vuoksi.

Avainasemassa NouHädän toteuttamiseksi ovat koulut ja varsinkin koulujen rehtorit. Kaikille Suomen yläkouluille lähetettiin kolme sähköistä kirjettä Opetushallituksen kautta. Lisäksi yläkoulujen rehtoreita lähestyttiin kampanjan toimesta kolmella uutiskirjeellä. Pelastuslaitoksille kampanjatiedotteita ja -viestejä lähetettiin 10 kappaletta. Kampanjaa markkinoi koululaisille sosiaalisessa mediassa liuta ykkösrivin some-vaikuttajia. Kampanjan aloitustempausvideoita varten valjastettiin mukaan Seksikäs-Suklaa, Soikku, Pernilla Böckerman, Ville-Veli, Tume ja Roponen.

NouHätä!-kilpailut jouduttiin käytännössä kokonaisuudessaan perumaan koronaepidemiasta johtuneiden kokoontumisrajoitusten takia. Normaalien kilpailutoimintojen tilalle rakennettiin pikaisella aikataululla NouHätä!-digiloppukilpailu. Digiloppukilpailu oli kaikille avoin Action Track -sovellusalustalla toimiva yksilökilpailu. Kilpailun voitto meni Kemin Syväkankaan kouluun.

NouHätä!-kampanjan päärahoittajana on koko kampanjan historian toiminut Palosuojelurahasto. Hankeavustuksen turvin toteutettiin kampanjan koordinointi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestössä, kampanjan viestintä sekä kaikki materiaalit, kuten opetusmateriaalit, esitteet ja palkintoja. Arvioitu budjetti jäi lähinnä koronavirusepidemian aiheuttamista toiminnan muutoksista johtuen suunnitellusta 51 614 euroa.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.