CTIF (Comité technique international de prévention et d´extinction du Feu) on vuonna 1900 Pariisissa perustettu kansainvälinen palo- ja pelastusalan järjestö, jonka tehtävänä on palomiesten ja palo- ja pelastusalan asiantuntijoiden kansainvälisen yhteistyön edistäminen. CTIF:llä on 39 jäsenmaata ja 44 jäsenjärjestöä. CTIF:n mottona on ”Skilled firefighters – safe citizens”. Vuosi 2020 oli Suomen kansallisen komitean 52. toimintavuosi. CTIF-toiminta tarjoaa Suomen pelastustoimelle kansainvälistä tiedonvaihtoa pelastustoimelle tärkeistä ja ajankohtaisista teemoista sekä mahdollisuuden vaikuttaa pelastustoimen kehitykseen kansallisesti ja kansainvälisesti.
COVID-19:n aiheuttamat muutokset kansalliseen ja kansainväliseen CTIF-toimintaan ovat olleet mittavat. Komissio- ja työryhmäkokouksia on vuoden 2020 aikana peruttiin runsaasti, ja vain muutama toteutettiin etänä virtuaalisesti. Suurin osa muista tapahtumista jouduttiin myös perumaan.
Vuoden 2020 tärkein tuotos oli ISO17840-standardin käyttöönotto. Standardi käsittää käyttövoimatarrat ja pelastuskortin. Käyttövoima merkitään tarroilla ajoneuvojen kylkeen helpottamaan käyttövoiman tunnistusta onnettomuustilanteessa. Pelastustoiminnan tekniikka ja taktiikka muuttuu käyttövoiman mukaan, ja nopeampi käyttövoiman tunnistaminen edistää sekä pelastajien että sivullisten turvallisuutta.
Tarrat on tarkoitettu joukkoliikenteen, raskaan liikenteen sekä pelastustoimen ajoneuvoihin. Samalla uusiin autoihin tulee myös pelastuskortti. Suomessa tarroitus on lähtenyt käyntiin erityisesti pääkaupunkiseudulla ja Kaakkois-Suomessa.
Suomen CTIF järjesti perinteisen Lentoasemien pelastustoiminta -seminaarin hybriditilaisuutena marraskuussa 2011 yhteistyössä Pelastusopiston, Finavian ja Traficomin kanssa. Tilaisuuteen osallistui joko paikan päällä tai verkon yli 74 henkilöä. Tilaisuudessa jaettiin tietoa pelastustoiminnan saralta ja kuultiin oppeja myös kansainvälisesti, kun Ole J. Hansen kertoi norjalaisista pysäköintihallipaloista ja niiden opetuksista.
Vaikka vuosi oli haastava, viestinnällisesti Suomen CTIF pystyi silti tavoittamaan muun muassa em. aiheista kiinnostuneita. Sosiaalisen median kokonaiskattavuus nousi ja CTIF:n nettisivuilla tehtiin kävijäennätys.