Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö / Suomen Palopäällystöliitto – NouHätä! Pelastustietoa kahdeksasluokkalaisille

Kuvassa kampanjaslogan "Ihan liekeissä!".

Kampanjassa oli mukana 447 yläkoulua, joissa valistusta sai koulujen ilmoitusten mukaan 34 481 oppilasta.Ohjausryhmään kuluu 12 yhteistyötahoja edustavaa jäsentä. Tahot ovat SPEK, opetushallitus, sisäasiainministeriö, Pelastusopisto, pelastuslaitokset, pelastusliitot, Suomen Rehtorit, koulut ja Suomen Palopäällystöliitto. Ryhmä kokoontui 8 kertaa.

Mainostoimistona jatkoi kilpailutuksen jälkeenkin mainostoimisto Huvila. Tarjoukset pyydettiin neljältä toimistolta ja saatiin kolmelta. Valintakriteereinä olivat hinta ja kampanjasuunnitelman sopivuus, joilla kampanja erottuu ja joilla se innostaa kohderyhmiä. Yritysyhteistyökumppanina jatkoi LähiTapiola, joka muun muassa tuotti tulipalosta pelastautumista ja palon alkusammuttamista opettavan HellFire –nettipelin. LähiTapiolalaiset osallistui aktiivisesti koulukierroksille (asiantuntija kiersi kouluissa pitämässä tietoiskuja) sekä osaan aluekilpailuista ja loppukilpailuun. Peli sai 7 822 pelaajaa.

Teema ja materiaalit

Teemana vuonna 2013 oli Ihan liekeissä, jolla jatkettiin vuoden 2012 Paloturvallisuusviikon viestiä huolellisuudesta ja varovaisuudesta.

Nettisivut

  • Tehtiin uusi ilmoittautumisjärjestelmä
  • Perustettiin Oppimateriaalipankki
  • Facebook -viestit automatisoitiin nettisivulle
  • Perustettiin Gamezone -peliosio
  • Päivitettiin uudet Ihan liekeissä -tunnukset.

Gamezonelle sijoitettiin aikaisemmin tuotetut pelit ja uusi Hellfire -peli. Sivuilla oli 16 722 eri kävijää kampanjan aikana. Käyntejä eri osioissa: kampanjainto 5 097, oppimateriaalipankki 2 979, Gamezone 13 244.

Oppimateriaalipankki

Entiset painetut oppimateriaalit korvattiin sähköisillä opetus- ja kampanjamateriaaleilla, jotka sijoitettiin osin tunnusten taa Oppimateriaalipankkiin. Se jakautuu kolmeen osaan: opettajille, turvallisuuskouluttajille ja oppilaille. Kukin pankin osa sisältää satoja sivuja oppi- ja opetusmateriaalia suomeksi ja ruotsiksi. Opettajille on kolme valmista oppituntia dioineen ja tarkkoine opetusohjeineen sekä ohjeet kampanjaan osallistumisesta. Pelastuslaitosten turvallisuuskouluttajille on oma oppituntimateriaali sekä kampanjaohjeet. Oppilaille on oma, ilman tunnuksia toimiva oppimateriaalinsa.

Facebook

Facebookissa jatkettiin aktiivista toimintaa. Fanimäärä lisääntyi 818 fanilla, missään osioissa ei käytetty tykkäämispakkoa, fanimäärä on yhteensä 3 510. Käyttäjistä noin 60 % on 13-17 -vuotiaita. Facebook -sivun sisällöllä oli 146 203 katselijaa (reach), sisällönnäyttöjä oli 642 685 (impressions).

YouTube -sivu ja videot

YouTubeen rakennettiin Nou Hätä! -brändätty sivu, johon sijoitetaan kaikki kampanjan uusimmat videot. YouTubeen tuotettiin kolme uutta lyhyttä videota; Tulikuumat bileet (25.1. mennessä 4800 katsojaa), Training Camp ja Freestyle räp (5193 katsojaa). Lisäksi tuotettiin rap-artisti Redraman antama videotervehdys kahdella kielellä. Yhteensä kanavan videoilla oli katseluita 29 011.

Tuotetut painotuotteet

  • Kampanjajulisteita 2600+300 kpl à jaettiin yläkouluille ja pelastuslaitoksille sekä käytettiin tapahtumissa ja messuilla
  • Kampanjaesitteitä 1700+100 kpl à jaettiin yläkouluille ja kävijöille messuilla
  • Palopelikorttipakat 1500 kpl à jaettiin pelastuslaitoksille kouluille annettaviksi
  • Nou Hätä! -postikortit 3000 kpl à jaettiin pelastuslaitoksille kouluilla ja kilpailuissa jaettaviksi
  • Nou Hätä! -viirit 28 kpl, valokuvausseinäkkeet (2 erilaista) 24 kpl, à aluekilpailuihin ja loppukilpailuun
  • HellFire pelipistebrändäys à koulukierroksille ja -pelipistejulisteet 22 kpl aluekilpailuihin

Markkinointi yläkouluille

Kaikille yläkouluille (776 suomi + 48 ruotsi) postitettiin kampanjaesite ja -julisteet. Koulut informoitiin lisäksi kahteen kertaan Opetushallituksen kautta sähköisellä esitteellä. Ilmoittautumisen jättäneet opettajat saivat lisäksi kolme eri kampanjaviestiä. Opettajalehden Educa -numerossa julkaistiin ilmoitus. Kampanja oli info-osastolla esillä Educa -messuilla 24.-25.1., joissa kävi 15 000 opetustoimen edustajaa. Kampanjalla oli infopiste Liikunnan ja terveystiedon opettajien opintopäivien näyttelyssä Vaasassa 1.3.2013.

Markkinointi ja tiedottaminen pelastuslaitoksille

Yli 30 kampanjatiedotteita ja -viestiä meni pelastuslaitosten turvallisuusviestinnän yhteyshenkilöille ja aluekilpailun järjestäjille kampanjan valmistelun ja käynnissä olon aikana syyskuusta 2012 toukokuulle 2013. Pelastustietolehdessä julkaistiin kaksi kampanjailmoitusta.

Ulkoinen tiedotus ja markkinointi

EKistä julkaistiin neljä mediatiedotetta, yritysyhteistyökumppani LähiTapiola julkaisi omia mediatiedotteitaan.

Tuotemerkkirekisteröinti

Nou Hätä! -sanaparille haettiin ja saatiin tuotemerkkirekisteröinti kymmeneksi vuodeksi.

Ihan liekeissä! -koulukiertueet

Koulukiertueet toteutettiin kymmenissä kouluissa Uudellamaalla. Kiertue sisälsi pelastuslaitoksen turvallisuuskouluttajan sekä LähiTapiolan asiantuntijan antamat tietoiskut koulujen kaikille 8.-luokkalaisille sekä HellFire -pelipisteen oppilaille sekä valokuvauspisteen, jossa oppilaat saivat kuvauttaa itsensä palomiesrekvisiitan kanssa. Kuvat kiertueilta siirrettiin Facebookiin.

Nou Hätä! -kilpailu

Nou Hätä! -kilpailut järjestettiin perinteisesti kolmella tasolla, alkukarsintoja oli noin 200 paikkakunnalla, aluekilpailuja käytiin 22 (kilpailijoita noin 750) ja loppukilpailutapahtuma Pelastusopistolla (kilpailijoita 66). Kaikille tasoille tuotettiin kilpailutehtävät, ohjeet, palkinnot ja kunniakirjat. Aluekilpailuihin tuotettiin näyttävät valokuvasseinät sekä beach flag -viirit kampanjatunnuksin. Osassa aluekilpailuja toteutettiin HellFire -pelipiste. Loppukilpailusta taltioitiin runsaasti video-otoksia jatkokäyttöön. Loppukilpailussa voiton vei Kauhavan yläkoulun joukkue.

Jaetut palkinnot

  • 10 kpl elokuvalippuja jaettiin Facebook -kisoissa
  • 14 000 kpl tuubihuiveja jaettiin alkukarsinnoissa
  • 1 000 kpl aurinkolaseja jaettiin aluekilpailuissa
  • 4 kpl iPadeja jaettiin loppukilpailussa sekä HellFire-palkinnoksi
  • 63 kpl IPodeja jaettiin loppukilpailuissa
  • 132 design palovaroittimia jaettiin loppukilpailussa
  • 120 kpl kampanja-t-paitoja jaettiin turvallisuuskouluttajille
  • voittajakoululle LähiTapiolan 2000 e pelastustaitopalkinto ja kiertopalkinto vuodeksi, voittajille Viikkokilpailut.

Facebookissa toteutettiin kahdeksan viikkokilpailua, joihin saatiin 363 (keskimäärin 45/kisa) vastausta sekä toteutettiin profiilikuvakisa. Lisäksi annettiin neljä Training Camp -käytännön tehtävänantoa tarkoituksena innostaa nuoria harjoittelemaan peruspelastustaitoja sekä arkipäivää että myös NouHätä! -kilpailuja varten. Aivoliiton kanssa toteutettiin ”keksi slogan” -kisa, johon saatiin 20 ehdotusta.

Vaikuttavuus

Tänä vuonna kampanjassa oli mukana 447 yläkoulua, joissa Nou Hätä! -opetusta sai koulujen ilmoittamat 34 481 oppilasta. Kaikkiaan kampanja on 17 järjestämisvuotensa aikana tavoittanut 469 535 yläkoululaista, eli vuonna 2014 rikkoutuu puolen miljoonan valistetun raja. Esimerkiksi Pohjois-Savossa kaikki alle 32 -vuotiaat asukkaat ovat saaneet Nou Hätä! -opetusta. Kampanjan vaikuttavuus perustuu sen suureen volyymiin. Suurimpana peruskoulussa järjestettävänä kampanjana se tavoittaa nykyisellään selvästi yli puolet kahdeksasluokkalaisista vuosittain. Vaikka Nou Hätä! ei kampanjaluonteensa vuoksi voi olla osana koulujen opetussuunnitelmaa, sen opettamat asiat ovat asioita, jotka kuuluvat peruskoulun opetussuunnitelmaan. Nou Hätä! tuo turvallisuuden opetuksen kouluille arjesta poikkeavalla tavalla, monissa paikoissa elämyksellisesti.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.