Paloturvallisuusviikko on pelastustoimen vuosittainen paloturvallisuuskampanja. Vuonna 2014 Paloturvallisuusviikkoa vietettiin 22.11.–1.12.2014. Paloturvallisuusviikon tavoitteena on parantaa koko Suomen paloturvallisuutta. Paloturvallisuusviikko pyrkii toteuttamaan pelastustoimen strategiassa 2025 asetettuja tavoitteita.
Paloturvallisuusviikon ohjausryhmänä toimi sisäministeriön 27.4.2012 asettama Pohjoismaisen Palovaroitinpäivän ohjausryhmä (SM026:00/2012). Hankkeen toimikausi oli 1.5.–31.12.2014 ja hankkeen ohjausryhmässä olivat edustajat seuraavista tahoista: sisäministeriö (pj), pelastuslaitokset (Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto; Pirkanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos), Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen Palopäällystöliitto, Nuohousalan Keskusliitto, Finanssialan Keskusliitto. Hankkeen rahoittaa Palosuojelurahasto.

Paloturvallisuusviikko koostui kolmesta osiosta
Päivä Paloasemalla 22.11.2014 oli koko perheen tapahtuma, jossa opittiin tärkeitä paloturvallisuustaitoja hauskojen tehtävärastien avulla ja tutustuttiin palokunnan toimintaan. Tapahtuman järjesti 362 paloasemaa, ja niissä kävi noin 92 000 kävijää. Tapahtuman rastiradan aiheina olivat palovaroitin, alkusammutus, hätäpoistuminen, liesiturvallisuus ja paristojen paloturvallinen kierrättäminen.
Oma paloharjoitus pyrki innostamaan ihmisiä ja eri yhteisöjä parantamaan omaa tai läheistensä paloturvallisuutta järjestämällä oma paloharjoitus, esimerkiksi oman kodin paloturvallisuustarkistus tai poistumisharjoitus. Paloharjoitukseen osallistuvat päättivät harjoituksen sisällöstä itse hyödyntäen Paloturvallisuusviikon nettisivujen ohjeita. Paloharjoitus suositeltiin pidettäväksi varsinaisen Paloturvallisuusviikon aikana. Kodeissa Oman paloharjoituksen voi tehdä myös uudella Kipinä-sovelluksella. Sovellus näyttää käyttäjälleen tarkistuslistan läpikäymisen perusteella, millä tasolla kodin paloturvallisuus on. Kipinä myös muistuttaa palovaroittimen testaamisesta kuukausittain. Kipinän avulla kotien osallistuminen Omaan paloharjoitukseen lisääntyi huomattavasti edelliseen vuoteen verrattuna.
Pohjoismaista palovaroitinpäivää vietettiin 1.12. Kampanjapäivän tavoitteena on muistuttaa palovaroittimen oikeasta käytöstä ja myös tiivistää pohjoismaista paloturvallisuusyhteistyötä.
Tuloksellisuus
Paloturvallisuusviikon kampanjointi tavoitti merkittävän määrän ihmisiä. Päivä Paloasemalla -tapahtumiin ja Omaan paloharjoitukseen osallistui yhteensä yli 100 000 ihmistä. Mediamainonnan huomioarvotutkimuksen mukaan kampanja tavoitti 64 % suomalaisista.
Paloturvallisuusviikon alueellinen toteutus muiden kuin Päivä Paloasemalla -tapahtumien osalta vaatii koko alan yhteistyön kehittämistä. Tämä mahdollistunee vuodesta 2015, kun Pelastuslaitosten Kumppanuushankkeen Turvallisuusviestintätyöryhmä saadaan pyörimään entistä laajemmalla pohjalla.
Elementit Paloturvallisuusviikkoon alkavat olla kohdillaan, ja kampanjakokonaisuuden brändin rakentaminen on hyvässä vauhdissa. Tavoitteena on teemaviikko, jota osataan vuosittain odottaa. Vuosi 2015 tarjoaa mahdollisuuden keskittyä viestintään, kun uusia kampanjaelementtejä ei tarvitse välttämättä tuottaa. Viestintä tulee olemaan suunniteltua ja moniportaista, kattaen mahdollisimman hyvin Paloturvallisuusviikon kohderyhmän, eli kaikki suomessa asuvat henkilöt.