SPEK ry – Kehittämishanke paloturvallisuuskampanjoiden vaikuttavuudesta

Hankkeen tavoitteena oli pohtia paloturvallisuuteen liittyvien kampanjoiden vaikuttavuuden mittaamista sekä kehittää arviointiväline niiden vaikuttavuuden arvioimiseksi. Paloturvallisuuskampanjoiden vaikuttavuuden arviointi -raportissa esitellään kirjallisuuskatsaus paloturvallisuuskampanjoiden vaikuttavuutta käsittelevistä tutkimuksista ja selvityksistä.

Hankkeessa kehitettiin työväline yhteiskunnallisten kampanjoiden suunnittelu- ja arviointivälineeksi. Työväline pohjautuu vastaanottajalähtöisen viestinnän teoriaan ja tästä syystä sitä nimitetään vastaanottajalähtöisen kampanjan vaikuttavuuden arvioinniksi eli VAKAVA-malliksi. Vastaanottajalähtöinen kampanjaviestintä tukee kansalaisten omatoimista riskien ehkäisyä ja heidän toiminta-kykyään silloin, kun vaara on välitöntä.

VAKAVA-mallin tehtävänä on tarjota työväline kampanjasuunnittelun hallintaa ja yhteistyön koordinointia varten. Toiseksi sen avulla voidaan ohjata suunnittelua kohti vastaanottajalähtöistä ajattelua. Malli koostuu sellaisista yksittäisistä tekijöistä ja ratkaisuista, joilla vastaanottajien tiedontarpeet voidaan ottaa huomioon. Kolmanneksi mallin avulla voidaan parantaa suunnitteluprosessin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.

Kampanjaviestintää haastaa kolme samanaikaista epävarmuustekijää: modernissa yhteiskunnassa riskejä on yhä vaikeampi ennakoida, kansalaiset käyttäytyvät arvaamattomasti ja uudenlainen viestintäympäristö haastaa kampanjasuunnittelun lähestyttäessä 2020-lukua. Kaikkien saatavilla oleva nettiyhteys ja älykännyköiden arkipäiväistyminen tarjoavat myös kattavan alustan yhteiskunnalliselle kampanjaviestinnälle. Vastuu vaikuttavan yhteiskunnallisen kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa on sen toimeksiantajalla, eikä tehtävää voi jättää markkinointiviestinnän asiantuntijoille.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.