Paloturvallisuusviikko on vuosittainen pelastustoimen kampanja, jonka tavoitteena on parantaa koko Suomen paloturvallisuutta. Paloturvallisuusviikko toteutti pelastustoimen strategiassa asetettuja tavoitteita. Vuonna 2016 Paloturvallisuusviikkoa vietettiin 26.11.–1.12.
Ohjausryhmään kuuluvat: Sisäministeriö, Pelastuslaitokset, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Pelastusliitot, Suomen Palopäällystöliitto, Nuohousalan Keskusliitto, Ehyt ry ja Finanssialan Keskusliitto, jonka edustajaa sijaisti LähiTapiolan edustaja.
Paloturvallisuusviikon visio oli: ”Asumisen paloturvallisuuden parantaminen siten, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti tulipalossa.” Vuoden 2016 tavoitteina oli mm. herättää yhteiskunnallista keskustelua paloturvallisuudesta, saada jokainen ihminen, pelastustoimen viranomaiset ja järjestöt sekä yhteistyökumppanit toimimaan yhdessä paloturvallisuuden puolesta ja tarjota jokaiselle konkreettinen keino parantaa omaa tai läheistensä paloturvallisuutta. Painopisteinä olivat huolimattomuuden ja tahallisuuden vaikutukset paloturvallisuuteen, alkoholin käytön vaikutus paloturvallisuuteen, asumisen paloturvallisuuden parantaminen ja syrjäytyneiden ja syrjäytymisvaarassa olevien paloturvallisuuden parantaminen.
Paloturvallisuusviikon graafista ulkoasua päivitettiin niin että brändin selkeä jatkuvuus säilyi. Slogan oli ”Huolehtimalla paloturvallisuudesta et menetä mitään”.
Päivää Paloasemalla vietettiin 26.11.2016. Noin 95 000 kävijää vieraili 370 paloasemalla. Koko perheen tapahtumassa opittiin tärkeitä paloturvallisuustaitoja tehtävärasteilla. Vuoden 2016 tapahtuman järjestämiseen osallistui eniten paloasemia kampanjan historiassa, ja myös kävijämäärä on ennätys.
Oma paloharjoitus innosti ihmisiä ja eri yhteisöjä itse parantamaan omaa tai läheistensä paloturvallisuutta. Kodin Oman paloharjoituksen pystyi tekemään myös Kipinä-sovelluksella. Omaan paloharjoitukseen ilmoittautui ennätykselliset yli 112.000 osallistujaa.
Pohjoismainen palovaroitinpäivä 1.12. muistutti palovaroittimen oikeasta käytöstä.
Kampanjan päivitetyn graafisen ilmeen mukaisia viestejä tuotettiin eri medioille. Televisio, radio, elokuvateatterit ja sosiaalisen median eri kanavat ovat olleet käytössä jo aiempina vuosina. Abrit eli julkisilla paikoilla olevat sähköiset mainostaulut olivat vuoden 2016 uusi kanava, joka tavoitti yli 20 miljoonaa kontaktia. Koko kampanjan nettokontaktimäärä oli 32,9 miljoonaa.
Hankkeeseen haettiin Palosuojelurahastolta avustusta 495 000 euroa, ja avustus myönnettiin täysimääräisenä. Talous toteutui suunnitellusti.