NouHätä!-kampanjassa oli mukana 555 yläkoulua, joissa turvallisuusopetusta sai noin 47 000 oppilasta. NouHätä! on suurin yhdelle peruskoulun ikäryhmälle vuosittain toteutettavista kampanjoista. Kampanjan kehittämistä ympärivuotiseksi opetusohjelmaksi jatkettiin.
NouHätä!-kampanjan vaikuttavuustavoitteena on lisätä nuorten turvallisuusmyönteisyyttä, -tietoja ja -taitoja sekä parantaa nuorten kykyä huomata riskikäyttäytymistä.
Kampanjan ohjausryhmässä olivat edustettuina Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, opetushallitus, sisäministeriö, Pelastusopisto, pelastuslaitokset, pelastusliitot, koulut ja Suomen Palopäällystöliitto. Ryhmä kokoontui kampanjakaudella kahdeksan kertaa.
Kampanjan ohjausryhmä on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2020 kaikki suomalaiset kahdeksasluokkalaiset saavat NouHätä!-turvallisuusopetusta. Tavoitteen saavuttamiseksi järjestettiin kuluneellakin kaudella rekrytointikiertue.
Oppimateriaalin laadullinen kehittäminen oli painopiste kampanjakaudella. Nouhata.fi-sivustolla kouluttajille ja opettajille on oma opetuspakettinsa, koululaisille omansa. Materiaali toimii oppimisympäristönä teoriatietoineen, tehtävineen ja opetusvideoineen.
Avainasemassa NouHädän toteuttamiseksi ovat koulut ja varsinkin niiden rehtorit, joille viestittiin kampanjakaudella mm. Opetushallituksen kautta. Pelastuslaitoksille kampanjatiedotteita ja -viestejä lähetettiin 10 kappaletta. Koululaisille kampanjaa markkinoi some-vaikuttaja Karoliina Tuominen.
NouHätä! -kilpailut järjestettiin kolmella tasolla. Alku- ja aluekarsintojen teoriakysymykset ja tehtävät sekä loppukilpailun teoriaosuus laadittiin SPEKissä. Loppukilpailussa NouHätä!-mestaruus 2019 meni Jokivarren koululle Orimattilasta.

Yhtenä kampanjan vaikuttavuuden lajina voi pitää sen saamaa kansainvälistä huomiota. Erasmus+ -rahoituksella aloitettiin Irlannin vetämä BFireSafe@School-hanke. Se tuottaa paloturvallisuuden oppimisympäristön yläasteikäisille, ja Suomea pyydettiin hankkeeseen mukaan nimenomaan hyvin toimivan NouHätä!-kampanjan takia.
NouHätä!-kampanjan päärahoittajana on koko kampanjan historian toiminut Palosuojelurahasto. Hankeavustuksen turvin toteutettiin kampanjan koordinointi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestössä, kampanjan viestintä sekä kaikki materiaalit, kuten opetusmateriaalit, esitteet ja palkintoja.