NouHätä!-kampanja lukuvuotena 2023–2024 tavoitti 504 yläkoulua ja yli 46 000 kahdeksasluokkalaista. Tämä on määrällisesti noin 75 % kaikista kahdeksasluokkalaisista. Kampanjan opetusmateriaali on yhteensopiva peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden kanssa. Kampanjassa tarjotaan opettajille ja pelastuslaitoksille valmiit oppimateriaalit, jotka vastaavat molempien tahojen tavoitteisiin.
Kampanjaan liittyvä kilpailu kiinnosti nuoria. Digitaaliseen alkukarsintaan osallistui yli 9 000 oppilasta kolmen hengen joukkueissa. Alkukarsinnasta eteni jatkoon 681 oppilasta aluekilpailutapahtumiin. Kunkin pelastuslaitoksen parhaiten aluekilpailussa menestynyt joukkue pääsi mukaan loppukilpailuun. Kampanjaan osallistuneiden koulujen opettajille suunnatun kyselyn perusteella 88 % vastaajista toivoo kilpailua myös tulevina lukuvuosina.

Koulujen tavoittamisessa pelastuslaitosten turvallisuuskouluttajilla on merkittävä rooli. Kampanjan suosio kulkee käsi kädessä sen kanssa, miten pelastuslaitokset pystyvät tarjoamaan kampanjaa varten koulutusresurssia. Pelastuslaitosten välillä havaittiin vaihtelua kampanjan kattavuudessa. Kuuden pelastuslaitoksen alueella tavoitettiin kaikki kahdeksannen luokan opetusta tarjoavat koulut. Vähimmillään kampanja tavoitti vain 35 % pelastuslaitoksen alueen kouluista.
Viestintää toteutettiin monikanavaisesti. Kouluille viestittiin kampanjasta koko lukuvuoden ajan. Kouluja kannustettiin hyödyntämään monipuolista materiaalia ja kirjaamaan kampanja koulun lukuvuosisuunnitelmaan. Sosiaalisessa mediassa esiteltiin koulujen paikallisia toteutuksia kampanjasta ja tuotettiin referenssivideo viestimään kampanjan tärkeydestä.
Kampanjan onnistumisen kannalta pelastuslaitokset ovat siis avainasemassa. Kouluilta kerätyn palautteen perusteella kampanjaan ollaan tyytyväisiä. 91 % vastaajista antoi pelastuslaitoksen kanssa tehdystä yhteistyöstä arvosanaksi vähintään 3/5. Jopa 55 % vastaajista antoi arvosanaksi 5/5.
NouHätä! -kampanjamateriaali koettiin helppokäyttöiseksi. Sekä pelastuslaitosten että koulujen edustajat toivovat kuitenkin materiaalia kehitettävän monipuolisemmaksi. Erilaiset oppilaita aktivoivat ja osallistavat materiaalit esiintyvät sidosryhmien edustajien toiveissa. Videomateriaalia toivotaan kehitettävän myös tiiviimmäksi. Kampanjan tavoitteena on tavoittaa kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset. Tavoitteen saavuttamiseksi materiaalin kehittäminen on avainasemassa. Kampanjan sisällön tulee olla kaikkien saavutettavissa.
NouHätä! -kampanjassa on takana jo 28. lukuvuosi. Kampanjan vuosittain toistuva suosio on itsessään osoitus opetuksen tarpeellisuudesta. Kaudesta saatujen kokemusten perusteella kampanjaa kehitetään entistä houkuttelevammaksi. Kampanjan kouluihin kohdistettua viestintää kehitetään kuluvalla kampanjan 29. kaudella siten, että koulut ilmoittautuisivat kampanjaan aiemmin. Tämä helpottaa sekä kouluja että pelastuslaitoksia suunnittelemaan resurssien käyttöä paremmin. Toisekseen kampanjassa otetaan tavoitteeksi, että pelastuslaitokset ja koulut kirjaisivat jatkossa kampanjan osaksi omaa vuosisuunnitteluaan.
Kolmantena keinona opetusmateriaalia kehitetään kouluilta ja pelastuslaitoksilta saadun palautteen mukaisesti sellaiseksi, että opettajat kokevat opetusmateriaalin käytön entistä helpommaksi. Tällöin koulujen osallistuminen kampanjaan helpottuu myös niillä alueilla, joilla pelastuslaitoksen koulutusresurssit ovat rajallisemmat. Opetusmateriaalin yhteensopivuus sekä pelastusalan että perusopetuksen tavoitteiden kanssa on avainasemassa kampanjan suosion kasvuun.