SPEK ry – Paloturvallisuusviikko 2023

Kuvassa lapsi sammuttaa parkkipaikalla vaahtosammuttimella pelastajan avustamana laatikossa olevaa paloa. Kuva: SPEK ry

Paloturvallisuusviikko on vuosittainen pelastustoimen kampanja, jonka tavoitteena on parantaa kotien paloturvallisuutta. Paloturvallisuusviikkoa vietettiin 25.11.-1.12.2023. Kampanjaa toteuttaa verkosto. Siihen kuuluu sekä pelastusalan että muita toimijoita, joiden intresseissä on asumisen paloturvallisuuden parantaminen. Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.

Vuonna 2023 kampanjan teemana oli ensimmäiseen omaan kotiinsa muuttaneiden, noin 18–24-vuotiaiden nuorten aikuisten kodin paloturvallisuus. Kampanjan toteuttamiseen saatiin mukaan useita organisaatioita, joiden intresseihin nuorten asumisen turvallisuus kuuluu.

Paloturvallisuusviikon mediaviestinnällisenä tavoitteena vuonna 2023 oli parantaa nuorten aikuisten asumisen paloturvallisuutta. Mediakampanja rakentui vahvimmin Ei olla liekeis -reality shown materiaaleihin. Shown tähtinä olivat kolme sosiaalisen media vaikuttajaa, Roni Bäck, Jäätynyt Banaani ja Diana Rantamäki. Kampanja tuotti myös nuorille aikuisille ja heidän asumisensa kanssa tekemisissä olevien toimijoiden tarpeisiin tarkistuslistoja.

Kampanjan vaikuttavuutta mitanneen kyselyn mukaan Paloturvallisuusviikon huomasi medioissa 41 prosenttia kohderyhmästä eli nuorista aikuisista. Koska kohderyhmä oli kampanjassa uusi, sen osalta ei ole olemassa vertailutietoa paloturvallisuusviestinnästä. Kuitenkin verrattuna esimerkiksi Liikenneturvan vastaavalle kohderyhmälle kohdistettuihin kampanjoihin näkyvyys oli samaa kokoluokkaa. Lisäksi kyselyn tehnyt tutkimustoimisto arvioi näkyvyyttä hyväksi.

Kyselyn mukaan Paloturvallisuusviikon huomasi medioissa 45 prosenttia koko aikuiskohderyhmästä vuonna 2023. Vuonna 2022 osuus oli 50 %. Vuoden 2023 huomioarvoa voidaan pitää edelleen erittäin hyvänä.

Kyselytutkimuksen mukaan 23 prosenttia kaikista kampanjan havainneista teki jonkin paloturvallisuutta edistävän teon, ja nuorista aikuisista peräti 52 prosenttia paransi jollain tavalla kotinsa paloturvallisuutta. Niiden viiden vuoden aikana, joina kyselytutkimus on suoritettu, paloturvallisuuteen arjessa erittäin paljon huomiota kiinnittävien määrä on noussut 16 prosentista 25 prosenttiin. Jokseenkin paljon huomiota kiinnittäneiden määrä on pysynyt samana.

Päivä Paloasemalla -tapahtumien kohderyhmänä olivat erityisesti lapsiperheet. Yleisökyselyn vastaajat antoivat tapahtumalle arvosanaksi 4,7 asteikolla 1–5 (sama kuin vuonna 2022). Perheiden arvioidessa tapahtuman vaikutusta omaan turvallisuuskäyttäytymiseen 64 % totesi, että saaduilla tiedoilla oli vaikutusta. Iso osa kävijöistä (68 %) kertoi tarkistaneensa kotinsa palovaroittimet tapahtuman jälkeen. Neljäsosa vastaajista oli tarkistanut kodin poistumistiet.​

Palovaroitinpäivän tärkeimpänä tavoitteena oli lisätä kansalaisten tietoa siitä, että palovaroittimien hankinta- ja ylläpitovastuu siirtyy kiinteistön omistajien velvollisuudeksi. Osana Palovaroitinpäivää jaettiin palovaroittimia vähävaraisille. Palovaroitinpäivä oli osa Paloturvallisuusviikon mediakampanjaa. Viestintäaiheina olivat erityisesti palovaroittimiin liittyvien säädösten muuttuminen. Vastuu palovaroittimien ylläpidosta siirtyy kiinteistön omistajille. Kampanja muistutti myös palovaroittimien toimintakunnon varmistamisesta testaamalla ja vanhojen varoittimien vaihtamisesta uusiin.

Paloturvallisuusviikolle haettiin ja saatiin Palosuojelurahastolta 529 700 euroa. Hankkeen talous kokonaisuutena toteutui valtaosaltaan kokonaisbudjetin mukaisesti. Avustusta jäi käyttämättä noin 34 000 euroa. Käyttämättömästä budjetista noin 10 000 euroa on henkilöstökuluja.

Lisätietoja hankkeesta voi kysyä hankkeen toteuttajalta.