NouHätä!-kampanjan tavoitteena on lisätä nuorten turvallisuuspääomaa ja kasvattaa turvallisuustietoisia ja -taitoisia kansalaisia. Kampanja tukee peruskoulun opetussuunnitelman mukaista turvallisuuskasvatustyötä erityisesti paloturvallisuuden osalta. Lukuvuonna 2022–23 tavoitteena oli myös lisätä nuorten omatoimisen varautumisen osaamista häiriötilanteiden varalle. Lukuvuonna 2022–2023 NouHätä! järjestettiin 27. kerran.
NouHätä!-kampanjan määrällisenä tavoitteena on tavoittaa kaikki kahdeksasluokkalaiset. Hankekaudella kampanjaan osallistui 544 koulua, noin 72 % Suomen yläkouluista, mikä on neljänneksi eniten kampanjan historiassa. NouHätä! tavoitti ennätysmäiset 49 692 oppilasta, noin 82 % ikäluokasta.
Lähettilästoiminnalla edesautettiin kampanjan valtakunnallisella tasolla kehitettyjen toimintamallien sekä parhaiksi havaittujen alueellisten toimintamallien levittämistä erityisesti niille pelastustoimen alueille, joilla koulujen turvallisuuskasvatuksessa on havaittu puutteita.
Edelliskaudella aloitettu opetusmateriaalien kokonaisuudistus saatiin kampanjakaudella päätökseen. Uudistustyö perustui pelastustoimen edustajien ja opetushenkilöstön palautteeseen sekä pedagogisiin tavoitteisiin.
Kampanjan kilpailun digitaalinen alkukarsintavaihe toteutettiin 27.2.–17.3.2023. Aluekilpailu järjestettiin 4.4.2023 ja loppukilpailu 27.4.2023. Digitaalinen alkukarsinta keräsi ennätysmäärän osallistujia, noin 10 500 oppilasta. Mestaruuden Pelastusopistolla kilpaillussa finaalissa voitti Keuruun yhteiskoulun yläkoulun joukkue Keski-Suomen pelastuslaitoksen alueelta.

Pelastuslaitoksille ja kouluille viestittiin pääasiassa suoraan sähköpostein ja uutiskirjein. Opettajille kohdistettiin viestintää myös sosiaalisen median kautta ja lisäksi käytettiin digitaalisia markkinointikanavia. Nuorille viestittiin pääasiassa sosiaalisen median kanavien kautta ja koulujen välityksellä.
Alueellisesti kampanjaan osallistuminen oli vaihtelevaa. Koulujen alueellinen osallistumisaktiivisuus vaihteli 48 % ja 100 % välillä. Pelastustoimelle tehdyn kyselyn perusteella voidaan sanoa, että pelastuslaitosten ja -liittojen toimijat ovat kampanjan toteutustapaan pitkälti tyytyväisiä. Kyselyn perusteella pidettyjen oppituntien määrä nousi keskimäärin 16 oppituntiin viime kauden kolmestatoista.
Opettajien kyselyn perusteella myös opettajat ovat erittäin tyytyväisiä kampanjan toteutukseen. Kyselyn perusteella kouluissa pidettyjen turvallisuusoppituntien määrä kasvoi paljon viime kaudesta. Kaudella 2022 turvallisuusopetusta oli annettu kouluissa keskimäärin 4,8 oppituntia ja kaudella 2023 määrä oli noussut jo 8,6 oppituntiin.
SPEKin kampanjatiimiä pyydettiin esittelemään kampanjaa CTIF:n nuorisosymposiumiin, joka oli toukokuussa Kroatiassa.
NouHätä! 2023-kampanja sai Palosuojelurahaston erityisavustusta 309 700 euroa. Hankeavustuksella toteutettiin kampanjan koordinointi, viestintä, markkinointi, materiaalituotanto, kilpailut sekä muut kampanjatoiminnot. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö koordinoi kampanjan toteuttamista ja vastasi budjetin jakautumisesta eri toiminnoille.
Palosuojelurahastolle tehtiin muutoshakemus hankkeen budjettia koskien. Budjetin muutokset hyväksytettiin NouHätä!-ohjausryhmällä.